Κατηγορίες
Ο Θιασος / O Thiassos
- Δευτερεύων τίτλος: O Thiassos
- Διαθέσιμο σε: VHS
- Κωδικός: 1353
- Κατηγορία: Ελληνικο
- Σκηνοθεσία: Θοδωρος Αγγελοπουλος
- Σενάριο: Θοδωρος Αγγελοπουλος
- Μουσική: Λουκιανος Κηλαηδονης
- Φωτογραφία: Γιωργος Αρβανιτης
- Γλώσσα: Ελληνικα
- Υπότιτλοι: Οχι
- Ηχος: Mono
- Παραγωγή: 1975
- Διάρκεια: 222'
On-Line Κράτηση / Ενοικίαση
Ακολουθώντας τη διαδρομή ενός περιοδεύοντος θιάσου στην ελληνική επαρχία, από το 1939 μέχρι το 1952, ο "Θίασος" καταγράφει την προσπάθεια των ηθοποιών να ανεβάσουν το βουκολικό δράμα του Περεσιάδη, "Γκόλφω, η βοσκοπούλα". Η πολιτική ιστορία της Ελλάδας και οι προσωπικές ιστορίες των μελών του θιάσου, που είναι και μέλη της ίδιας οικογένειας, περιπλέκονται καθόλη τη διάρκεια της αφήγησης. Αντισυμβατική και σπονδυλωτή, η χρονολογική κατασκευή της ταινίας χαρακτηρίζεται από διαρκείς χρονικές ασυνέχειες και εναλλαγές εποχών. Οι τελευταίες ημέρες της δικτατορίας Μεταξά, η έναρξη του πολέμου, η ιταλική εισβολή, η γερμανική κατοχή, η Απελευθέρωση και η άφιξη Αγγλων και Αμερικανών συμμάχων, ο αιματηρός εμφύλιος και η επικράτηση της Δεξιάς στις εκλογές του 1952 εναλλάσσονται ως ιστορικό φόντο στην αδιάκοπη περιπλάνηση των καλλιτεχνών του θιάσου.
Λίγα καιρό πριν την ολοκλήρωση του "Θιάσου", ο Θόδωρος Αγγελόπουλος φώτιζε ορισμένα σημεία του ύφους και των εμμονών του, στον Σύγχρονο Κινηματογράφο. "Τα γεγονότα είναι πάντα ιδωμένα από τη μεριά του λαϊκού στοιχείου και περνάνε μέσα απ' αυτό, έτσι που η ταινία γίνεται περισσότερο επική κι όχι μια ταινία κριτικής ιστορικής ανάλυσης. Σ' αντίθεση μ' αυτούς που νομίζουν ότι ξεκινάω από ένα διάγραμμα εντελώς καθορισμένο πριν από το γύρισμα, έχω να πω ότι αυτοσχεδιάζω αρκετά."
Το ζήτημα του χώρου και του χρόνου και ο ρόλος του montage στην κινηματογραφική μαρτυρία παραμένει πάντα θεμελιώδες για τον μεγάλο σκηνοθέτη. "Για μένα, η ενότητα χώρου και χρόνου, πέρα από το γεγονός ότι είναι μια φυσική μου κατάσταση, είναι πολύ σημαντική από την εξής άποψη: δε βιάζω τον εσωτερικό ρυθμό της ταινίας με το μοντάζ. Επιπλέον, αλλάζοντας πλάνο και δείχνοντας κάτι άλλο, είναι σα να λέω δείτε κι αυτό, δείτε κι αυτό, ενώ κρατώντας το ίδιο πλάνο, αφήνω μια μεγαλύτερη ορατότητα στο θεατή, τον αφήνω να επιλέξει και να συνθέσει ο ίδιος μέσα στο πλάνο τα πιο δυνατά του στοιχεία. Ταυτόχρονα, η διαλεκτική σύνθεση των διαφόρων στοιχείων είναι πολύ πιο σημαντική, μιας και τα στοιχεία ενυπάρχουν την ίδια στιγμή: δεν τ' απομονώνεις για να τα ξαναδώσεις".
Ο "Θίασος" απέσπασε σπουδαίες διακρίσεις στα μεγαλύτερα Φεστιβάλ του κόσμου. Βραβείο FIPRESCI στο Φεστιβάλ Καννών, Βραβείο INTERFILM στο Φόρουμ του Βερολίνου, Ειδικό Βραβείο στο Φεστιβάλ της Ταορμίνα, Καλύτερη Ταινία της Χρονιάς στο Φεστιβάλ Βρυξελλών, Βραβείο Καλύτερης Ταινίας της Χρονιάς σύμφωνα με το B.F.I, Μέγα Βραβείο Τεχνών στην Ιαπωνία. Η Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου της Ιταλίας ανακήρυξε τον "Θίασο", Καλύτερη Ταινία της Δεκαετίας 1971-1980, ενώ η Διεθνής Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου τον κατέταξε στην 44η θέση των καλύτερων ταινιών στην Ιστορία του Παγκόσμιου Κινηματογράφου.
Λίγα καιρό πριν την ολοκλήρωση του "Θιάσου", ο Θόδωρος Αγγελόπουλος φώτιζε ορισμένα σημεία του ύφους και των εμμονών του, στον Σύγχρονο Κινηματογράφο. "Τα γεγονότα είναι πάντα ιδωμένα από τη μεριά του λαϊκού στοιχείου και περνάνε μέσα απ' αυτό, έτσι που η ταινία γίνεται περισσότερο επική κι όχι μια ταινία κριτικής ιστορικής ανάλυσης. Σ' αντίθεση μ' αυτούς που νομίζουν ότι ξεκινάω από ένα διάγραμμα εντελώς καθορισμένο πριν από το γύρισμα, έχω να πω ότι αυτοσχεδιάζω αρκετά."
Το ζήτημα του χώρου και του χρόνου και ο ρόλος του montage στην κινηματογραφική μαρτυρία παραμένει πάντα θεμελιώδες για τον μεγάλο σκηνοθέτη. "Για μένα, η ενότητα χώρου και χρόνου, πέρα από το γεγονός ότι είναι μια φυσική μου κατάσταση, είναι πολύ σημαντική από την εξής άποψη: δε βιάζω τον εσωτερικό ρυθμό της ταινίας με το μοντάζ. Επιπλέον, αλλάζοντας πλάνο και δείχνοντας κάτι άλλο, είναι σα να λέω δείτε κι αυτό, δείτε κι αυτό, ενώ κρατώντας το ίδιο πλάνο, αφήνω μια μεγαλύτερη ορατότητα στο θεατή, τον αφήνω να επιλέξει και να συνθέσει ο ίδιος μέσα στο πλάνο τα πιο δυνατά του στοιχεία. Ταυτόχρονα, η διαλεκτική σύνθεση των διαφόρων στοιχείων είναι πολύ πιο σημαντική, μιας και τα στοιχεία ενυπάρχουν την ίδια στιγμή: δεν τ' απομονώνεις για να τα ξαναδώσεις".
Ο "Θίασος" απέσπασε σπουδαίες διακρίσεις στα μεγαλύτερα Φεστιβάλ του κόσμου. Βραβείο FIPRESCI στο Φεστιβάλ Καννών, Βραβείο INTERFILM στο Φόρουμ του Βερολίνου, Ειδικό Βραβείο στο Φεστιβάλ της Ταορμίνα, Καλύτερη Ταινία της Χρονιάς στο Φεστιβάλ Βρυξελλών, Βραβείο Καλύτερης Ταινίας της Χρονιάς σύμφωνα με το B.F.I, Μέγα Βραβείο Τεχνών στην Ιαπωνία. Η Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου της Ιταλίας ανακήρυξε τον "Θίασο", Καλύτερη Ταινία της Δεκαετίας 1971-1980, ενώ η Διεθνής Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου τον κατέταξε στην 44η θέση των καλύτερων ταινιών στην Ιστορία του Παγκόσμιου Κινηματογράφου.